bjornhag.se

Om HR - ledarskap och medarbetarskap i svenska organisationer. Medarbetarundersökningar, HR-processer och organisatoriskt lärande
för att stödja och utveckla organisationer.

Koppla av, koppla bort, koppla ner

Publicerad 2016-03-23 13:01:00 i Koppla ner,

Påsken är snart här och det är dags att äta gott, umgås med de vi tycker om och bara vila. Eller?

Många av oss lider av Fear of missing out, så kallad FoMo. Detta innebär att man känner en oro över att det någon annanstans händer något som är mycket roligare vilket kan göra att vi får svårt att leva i nuet och till fullo uppskatta det vi faktiskt gör just nu.
 
Handen sträcker sig efter telefonen och vi känner ständigt ett behov av att scanna av våra sociala medier för att få känna oss delaktiga.

FoMo har nu börjat ta sig in i arbetslivet. Känslan av att eventuellt gå miste om karriärmöjligheter, inte få sin röst hörd eller tappa chansen att få vara med och påverka ett beslut gör att vi alltid vill vara tillgängliga. 
Gränsen mellan arbets- och privatliv suddas ut och många upplever att de inte räcker till vilket ökar stressnivåerna.

Teknikföretaget Mozy utförde för en tid sedan en studie på 1 000 britter, irländare, tyskar och fransmän som visade att en tredjedel uppdaterar jobbmailen före klockan 7:30. Respondenterna hade i genomsnitt hunnit arbeta 46 minuter redan innan de tagit sig till kontoret. Givetvis är det svårt att direkt applicera dessa siffror på den svenska arbetsmarknaden men det ger oss ändå en känsla för hur det kan se ut. Hjärnan är en muskel som är i konstant arbete. Om vi alltid är uppkopplade och står i redo i startblocken får hjärnan minimalt med tid till återhämtning vilket gör att den i slutänden inte kan fungera optimalt. Svenska studier visar att sex av tio använder sin surfplatta eller mobil i sängen efter att de gått och lagt sig. Det blå ljuset från skärmarna lurar hjärnan att det är dag vilket hindrar produktionen av kroppens sömnhormon melatonin. Detta kan leda till att sömnen inte blir lika djup och att återhämtningen hämmas.sen mellan arbets- och privatliv suddas ut och många upplever att de inte räcker till vilket ökar stressnivåerna.

En del personer har börjat använda sig av Digital detox för att komma till rätta med sitt smartphoneanvändande. Efter tre dagar har man kunnat se att den framåtlutande hållningen börjar avta och många upplever att både sömnen och minnet för detaljer förbättras.

Det viktigaste är trots allt att lägga jobbet åt sidan när arbetsdagen tagit slut då det är omöjligt att återhämta sig om man ständigt har jobbet i tankarna. Stäng av notifikationen från mailen och lägg undan telefonen. För många börjar mailen trilla in redan på söndagskvällen vilket sätter igång tankarna kring jobbet flera timmar innan arbetsveckan drar igång.

Låt påsken bli en tid där du vilar både kroppen och sinnet från tekniken. Umgås, våga ha tråkigt en stund och lägg undan telefonen. Kort sagt – checka ut.

Hur ser din organisation på återhämtning och vila? Får man ringa en kollega som har semester? Hur snabbt förväntas man svara på ett mail som skickas utanför arbetstid?

 
  

 

 

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ulrica Björnhag - jobbar som beteendevetare med särskilt fokus på ledarskapsutveckling och effektiva team. Vill du följa bloggen - klicka på plustecknet ovan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela