bjornhag.se

Om HR - ledarskap och medarbetarskap i svenska organisationer. Medarbetarundersökningar, HR-processer och organisatoriskt lärande
för att stödja och utveckla organisationer.

5 tips till höjd svarsfrekvens

Publicerad 2016-02-08 16:43:00 i medarbetarundersökningar,

När det gäller svarsfrekvenser för en medarbetarundersökning får jag ofta frågan om man kan göra något för att höja den. Första frågan man får ställa sig är förstås vad är en bra svarsfrekvens? Jag brukar säga att 

nå 80 % är ett lagom mål. 

(70 % om organisationen är distribuerad eller mer fragmenterad.)
 

Här följer 5 tips att tänka på inför ett genomförande av en medarbetarundersökning, och under tiden den genomförs:

1. Tidigt informera om hela processen
Ge chefer och medarbetare en chans att vara delaktiga och engagerade genom att i god tid beskriva mål och syfte med undersökningen. Presentera planen för genomförande och vilka delar som chefer och medarbetarna kommer att vara engagerade i.

2. Sätt mål
Beslutet att genomföra en medarbetarundersökningen bottnar i att ledningen vill driva en sund och långsiktig utveckling av verksamheten. Målet är att så många som möjligt av medarbetarna ska vilja och kunna delta. Genom att sätta mål för svarsfrekvensen och aktivt visa att det betyder något visar också ledningen sitt intresse för att alla ska vara delaktiga i påverkan och utveckling.

3. Löpande presentera svarsfrekvensen
Genom att presentera svarsfrekvensen online tex på intranätet kan alla se hur svarsfrekvensen ökar och hur nära eller långt det är kvar till att nå målet. Ledningen och chefer kan trigga och informera om läget och alla blir påminda om vad som pågår.

4. Svarsfrekvens per bakgrundsdata
Använd funktionen att visa svarsfrekvensen i färg på alla organisatoriska nivåer (per chef eller avdelning). Röd färg visar att svarsfrekvensen är för låg (under 60%) , gul att den ligger mellan 60-69% och grönfärg visar att svarsfrekvensen är 70% eller högre. Att visa hög eller låg svarsfrekvens äventyrar inte anonymiteten eftersom man inte kan se vem som svarat.

5. Hålla processen vid liv
Genom att aktivt informera om vad i processen verksamheten befinner sig och vad som är nästa steg skapar man en aktualitet kring medarbetarundersökningen. Att ta små, tydliga och täta steg framåt skapas en synlighet för hela processen och något som är lätt att hänga med i och att orka uppdatera sig i för alla inom verksamheten.

Kommentarer

Postat av: Magnus

Publicerad 2016-02-15 10:14:35

Riktigt bra! Det här kommer jag att använda i min organisation. Tack.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ulrica Björnhag - jobbar som beteendevetare med särskilt fokus på ledarskapsutveckling och effektiva team. Vill du följa bloggen - klicka på plustecknet ovan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela