bjornhag.se

Om HR - ledarskap och medarbetarskap i svenska organisationer. Medarbetarundersökningar, HR-processer och organisatoriskt lärande
för att stödja och utveckla organisationer.

5 tips till ”Äntligen måndag!”

Publicerad 2016-04-04 14:49:45 i Attraktiv arbetsgivare,

Söndagsångest, eller Monday blues som det heter på engelska, är något som en av tre känner av någon gång per månad. Känslan av att jobbet är ett nödvändigt ont gör sig påmint redan under söndagen och gör humöret lite extra svajigt. Ansvaret för att åtgärda detta har tidigare mest legat på individen själv. Råd som att sova ordentligt och att gå och träna sägs skapa goda förutsättningar för ett bra avslut på helgen.

Jag funderar över arbetsgivarens roll i det hela. Återkommande söndagsångest är ett tecken på att något inte står rätt till på din arbetsplats. Många listar prestationsångest, stress och oro inför den kommande veckan som anledningar till att måndagen upplevs som veckans värsta dag. Om dina medarbetare känner sig nere av att gå till jobbet kommer detta få en mängd negativa följder både vad gäller produktivitet och allmän känslostämning på arbetsplatsen. Studier visar att känslolägen smittar. En glad kollega kan ge energi på samma sätt som någon som är negativt inställd kan skapa oro.

Söndagsångest är ett problem som många väljer att hantera i det tysta.  Det gör tyvärr att du som arbetsgivare inte kan vara helt hundra på om fenomenet finns på din arbetsplats. Skulle du komma fram till att söndagsångesten flyttat in på ditt kontor så finns det några tips som kan lindra problemet.

 1. Positiv start på veckan
Många väljer att avsluta arbetsveckan med en fredagsfika men varför inte inleda veckan med samma positiva känsla? En måndagsfrukost kan lindra stressen många känner på morgonen och ger dina medarbetare chansen att mentalt förbereda sig inför veckans arbete. Prata igenom helgen som varit och ta upp positiva aspekter med den kommande veckan.

2. Förbered måndag på fredag
Försök skapa en rutin att redan under fredagen förbereda den kommande veckans uppdrag och vad du ska starta med på måndagen. För att underlätta starten på nästa vecka kan det vara smart att under fredagen ta sig an de uppgifter som helst undviks. Även den härligaste söndagskväll kan förstöras om man vet att det ligger något riktigt tungt och väntar på kontoret. 

3. Gör en lista
Skriv upp vad som ska göras under veckan och var noga med att bocka av. Det ger en skön känsla av att komma framåt och att man får saker gjorda. Det underlättar också prioriteringen när nya uppgifter dyker upp under veckan. Att sitta på fredag eftermiddag och sucka över att man inte fick något gjort under veckan skapar inga positiva känslor.

4. Bjud på ett leende
Om du tycker att dina kollegor är negativa och deppiga, peppa upp dem med ett leende och en komplimang. Det här är en ny vecka med nya möjligheter.  Bästa sättet att få energi är att tänka positivt och själv sprida engagemang och glädje. Känslor smittar och genom att tänka och verka positivit påverkas både den egna attityden och dina medarbetares. Vi är ju varandras arbetsmiljö.

5. Ta pulsen
Stäm regelbundet av attityd och nöjdhet hos alla. Ta reda på vad som skapar arbetsglädje och om det finns något ”grus i skorna”. Vid utvecklingssamtal kan du fråga dina medarbetare hur det känner inför måndagar. Som arbetsgivare bör man bejaka både TGIF (Thank God It’s Friday) och Äntligen måndag. Det ska vara skönt att avsluta sin vecka och njuta av att umgås med familj och vänner men det finns ingen motsats i att man också tycker att det är roligt och stimulerande att gå till jobbet och ha en bra arbetsvecka. Att känna båda delar är optimalt.

Genom att prata om upplevelser och attityder kring arbetet och arbetsplatsen kan man undvika eller minska söndagsångesten till förmån för arbetsglädje och välmående.

Hur resonerar ni på ditt företag gällande medarbetares eventuella söndagsångest? Vilken typ av ansvar anser du att arbetsgivaren har i förhållande till arbetstagaren? 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ulrica Björnhag - jobbar som beteendevetare med särskilt fokus på ledarskapsutveckling och effektiva team. Vill du följa bloggen - klicka på plustecknet ovan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela