bjornhag.se

Om HR - ledarskap och medarbetarskap i svenska organisationer. Medarbetarundersökningar, HR-processer och organisatoriskt lärande
för att stödja och utveckla organisationer.

Kunskapa

Publicerad 2015-12-28 15:16:00 i Quicksearch, medarbetarskap, medarbetarundersökningar,

Ordet ledarskap är välkänt och väl använt i många sammanhang. Ordet medarbetarskap är betydligt mer oanvänt. Jag hör det användas inom HR-avdelningar och det man ofta avser är att medarbetarna ska ta med ansvar.

Å ena sidan talar man om medarbetare alltså några man arbetar med. Men lika ofta om personal, ungefär lika opersonligt som kapital eller material. Alltså en ganska passiv resurs. 

Ledarskap och medarbetarskap bygger på samma ord; ”-skap”. I det ligger något aktivt och drivande. Att skapa något. Ordet medarbetarskap andas samma driftighet och ansvar som ledarskap. Att se på en organisation som att den består av ansvarsfulla och drivande medlemmar med olika ansvar ger andra förutsättningar. Tillsammans kan man skapa och dela kunskap - att Kunskapa.

På engelska talar vi om Leadership men motsvarigheten har jag nog aldrig hört användas - Employeeship. Men det finns. Googlar man ordet får man ett antal träffar så visst är det på frammarsch.

Kanske är det något svenskt över tanken att vi samverkar även kring att leda en verksamhet. Att vi vill sudda bort det hierarkiska och sluta se på en verksamhet som chef och underställda. Tanken känns mer tilltalande, att vi står på samma nivå allesammans - om än med olika ansvarsområden. För den som har den formella titeln chef finns oftast det ekonomiska ansvaret så väl som ansvar för personal men för övrigt kan funktionerna som ska skötas inom avdelningen, sektionen, teamet skötas av den som är mest lämpad.

Jag kommer oftast i kontakt med mycket kompetensintensiva verksamheter. Team och grupper är sammansatta därför att jobbar med uppgifter inom samma område eller riktat mot samma mottagare. Men väldigt ofta har de helt unika kompetenser och ingen medarbetare kan ersätta den andra. Det gör att traditionella frågor i tex medarbetareskapsundersökningar inte riktigt blir tillämpbara. Vi frågar om man är bra på att samarbete, om utbyte och delaktighet mellan olika verksamheter fungerar bra. Ambitionen från HR är att skapa lärande organisationer där samverkan och samarbete är nyckelfunktioner för att sprida och dela information. Men i nio fall av tio får de här frågorna låga betyg eftersom man inte hinner dela med sig, inte har någon att dela sin kunskap med och ett fokus som inte alltför sällan snarare ligger utanför verksamheten än i den.

Jag har tillsammans med många HR-avdelningen har resonerat om vad som ligger i ansvaret hos en medarbetare. Vad styr relationen till din arbetsgivare? Vad får man göra, vad måste man göra som medarbetare? Historiskt har det här resulterat i att vi ställt frågor om hur man själv gör saker. Tex "Jag söker ofta samarbete och utbyte över avdelningsgränser". Den här typen av självskattningsfrågor får i stort sett alltid högt betyg. Men frågan om vi som avdelning (eller motsvarande) är bra på det här får oftast ett lågt betyg. Spontant ställer man sig frågan om vem det är som går omkring och förstör det där samarbetet som alla säger sig göra men som inte verkar fungera.

Eller så är det så att frågan är felformulerad...

Kommentarer

Postat av: Eva

Publicerad 2016-02-15 19:58:22

Intressant om medarbetarskap. Det var nytt för mig men en väldigt intressant perspektiv.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ulrica Björnhag - jobbar som beteendevetare med särskilt fokus på ledarskapsutveckling och effektiva team. Vill du följa bloggen - klicka på plustecknet ovan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela